Welkom!

Deze blog is gestart om mijn reis door Amerika in 2010 te delen met de mensen om me heen.
Inmiddels ligt de vakantie al ver achter me, maar blog ik zo nu en dan vrolijk door. Deze pagina's vul ik het liefst met fijne verhalen en mooie foto's. Deze blog staat open voor reacties van iedereen, dus voel je vrij!


dinsdag 20 juli 2010

Dag 2 - De dag van The Village, Ground Zero, Water en Blunders!














Ben even heel kriegel, want ik ben al 1,5 uur bezig met een blog en die foto's blijven maar verspringen. Ik kan foto's niet naast elkaar zetten want ze vliegen alle kanten op...
Ik heb het blog opnieuw moeten plaatsen, en dan met alle foto's onder elkaar. Er zitten onwijs veel witregels in, die ik op de opmaak niet zie (zoals hier boven de eerste alinea). Misschien leest dat wat ongelukkig, maar het is niet anders! ;-)

Anyway, hier mijn blog! (klik op de titel om hem helemaal te lezen!)

Grote genade... jullie maken wel dat ik een beetje last krijg van prestatiedrang! Mijn blog van gisteren is gewoon 350 keer bekeken! Aaargh!
(Maar superleuk dat jullie meelezen! Schrijf ik niet voor niets, nietwaar?)

En, wat een zálige dag! En wat voor één, eentje die vanmorgen om 5 uur al klaarwakker begon!
Om nu om half 6 al over straat te struinen is ook zo wat, dus uiteindelijk was ik half 8 op pad.

Ik wilde graag naar The Village. Vorig jaar ben ik daar met Restaurantweek heel chique gaan eten met Mariette en Patrice, (toen we ook op die filmset stuitten) maar ik had het nog niet overdag gezien. Dus.. dit stond op mijn verlanglijstje voor vandaag!
Nu had ik gelezen en gehoord dat deze wijk de gezelligste wijk van New York is. Levendig, warm, gezellig en bruisend. Vol met muziek, terrasjes, etc.
Ik was dan ook nogal teleurgesteld toen ik dat allemaal niet aantrof. Tot ik besefte dat het 7.30 in de morgen was. Niet zo gek dus dat het nog niet zo bruist ;-)





























Maar wat een heerlijke wijk. Leuke straatjes, kneuterige winkeltjes. Echt heel tof!
Wel was het weer wat overdreven... om half 8 's morgens was het al zinderend heet en benauwd. Het was volledig bewolkt en de warmte kon geen kant op. Een bui dus graag, en snel een beetje!

















In deze wijk staan ook beroemde panden als de voorkant van het huis uit de Cosby show en het pand van Friends!































Huizen van Friends en de Cosby Show


Na een tijd door deze wijk geslenterd te hebben ging het regenen, en niet zo zachtjes ook. (joepie!)
Ik ben in de tussentijd naar de Express geweest, waar ik wat shirtjes heb gekocht waar ik er vorig jaar ook wat van had, en daarna door naar de Century 21, voor wat slecht-weer besteding! Hier heb ik 2 heerlijke vakantiejurkjes gekocht.

Dit laatste... was hard nodig. Ik heb me namelijk onbedoeld nogal exebitionistisch gedragen... 

Ik had namelijk een rokje aan vandaag met 2 lagen. En wat bleek... na een paar uur lopen kruipt de onderste helemaal omhoog, waardoor alleen de tweede transparante laag zichtbaar is. Ook draaide hij constant om me heen. Gelukkig had ik een legging onder het rokje aan, maar degenen die mij IRL kennen weten dat een legging niet het kledingstuk is dat mij zonder rokje écht flatteert, (understatement) en dus ik heb behoorlijk voor schut gelopen in een legging met transparant rokje. Leuk, die billen en plein public ;-)

Goed, ik stapte de winkel uit en.. stralend weer! Blauwe lucht, zon! Dan maakt de warmte niet meer uit, het benauwde was weg, dus ik ging weer op pad.

Eerst naar St. Pauls Church. Daar ben ik vorig jaar ook geweest en dat maakte zóveel indruk. Dit kerkje uit 17nogwat staat op nog geen 100 meter van waar de Twin Towers stonden en is als een wonder overeind gebleven. Het kerkje is een ontmoetingspunt geworden voor mensen die willen herdenken en dat zie je ook van binnen. Er is bijvoorbeeld een hoek ingericht met alleen maar foto's en pamfletten van mensen die vermist waren na 11 september. Heel indrukwekkend. Een soort collage met mensen die er nu niet meer zijn, maar waarover toen nog zoveel hoop was. Kippenvel daar!







Herdenkplek hiernaast, afstand tot Ground Zero hierboven.










Ground Zero is ook flink veranderd. Er wordt natuurlijk al jaren gebouwd, maar eindelijk zie je ook wat boven de grond! Ook hier wat plaatjes van. Ik ben er weer omheen gelopen. Een wandeling van zo drie kwartier. Ongelooflijk blijft het hoe groot die torens geweest moeten zijn!






























Ook leent de bouw-omgeving en de zakelijke/industriele look van de omgeving zich prima voor mooie plaatjes!







































































Vanuit Ground Zero ben ik naar de haven gelopen, de boulevard naast Battery Park. Wat is dit toch een heerlijke plek, rustig kijkend naar het water, de boten en de mensen, terwijl de hectiek van het zakelijke Manhattan nog geen 100 meter achter je ligt!






































De skyline van Jersey and... me!










De Lady!

Verder verwonder ik me toch weer over die rare Amerikanen! Ik was vanmorgen nog geen 10 minuten mijn hotel uit of er kwam me een vrouw tegemoet met een tuitbeker in haar handen. (jaja, zo eentje voor peuters).
Handig ding, als zakenvrouw, want je kunt er mee rennen en ze lekken niet! Maar een tuitbeker met lippenstift-randen is toch echt wel IEUW! ;-)

Ook kwam ik dit hondje tegen... hmmm...lopen is denk ik niet goed voor honden hier?
















En dan nog wat sfeer:






























Ok, genoeg foto's!

Nou, toen was het zo 1 uur 's middags! Ik had het gevoel dat ik een marathon had gelopen en al een eeuwigheid op was. (wat natuurlijk ook wel zo was... het laatste dan!)
Ik heb in het hotel de foto's van mijn laptop gehaald, mijn voeten even op ijs gezet en toen... door!

Central Park in met een boek!

Central Park is echt mijn lievelingsplekje van New York. En dan speciaal The Lake en de stukken daaromheen. Als ik de loterij zou winnen (of 10... vrees ik!), dan zou ik een appartement kopen aan Central Park! Hier zou ik dan heerlijk in de zomer en lente vertoeven en dan zou het park mijn achtertuin zijn.

Hoe mooi heb je het dan voor elkaar? Heerlijk slenterend door het park, overal zijn kinderen aan het spelen en liggen mensen met een boek in het gras. Mensen lopen hard, fietsen, skaten... Maar op de mooiste plekjes, dáár wordt muziek gemaakt. 

En zo ook vandaag, ik heb prachtige muziek gehoord van enthousiaste gitaristen, saxofonisten en koren. Onder de gewelven rond de fontein stond een koor te zingen. Een prachtig klassiek stuk, ik kon helaas niet op de naam komen. Zo mooi....

Als ik dan terugdenk aan 2 jaar geleden, waar ik 's avonds op 30.000 mensen op picknickkleedjes stuitte, die kwamen luisteren naar het New York Philharmonic, en die klanken zo mooi waren terwijl het donker werd en de vuurvliegjes het park verlichtten... Of de man die vorig jaar bij Strawberry fields 'Imagine' zong en iedereen zachtjes meezong... ja... dan is Central Park met de magie van z'n muzikanten echt mijn favoriete plek!

Nu hád ik ook schitterende foto's gemaakt van mijn favoriete plekken in Central Park. Die wilde ik hier laten zien met een verhaal erbij. Want ik had bijvoorbeeld ook een muzikant gezien met een instrument dat ik niet kende. En dacht: dat weten jullie vast wel! En ik had een eekhoorn gezien die tegen een boom gesplasht leek, maar zo zat hij écht (om af te koelen denk ik...). Net als in een tekenfilm.

Maar goed...deze blog heeft niet voor niets het woord 'blunders' in de titel... *schaam* Dat was niet alleen om het in-transparant-rokje-door-Manhattan-lopen...

Zojuist wilde ik de foto's van Central Park van de kaart afhalen. Ik steek nonchalant de kaart in de reader van de laptop, rechtsbovenaan.
En terwijl ik dit doe denk ik: rechtsbovenaan? Dat was bij mijn oude laptop!
SHIT SHIT! Wat heb ik nou gedaan? Ik heb de SD kaart in de CD sleuf gestoken.

En die zit met een randje schuimrubber afgesloten. Je kunt de kaart niet zien, en niet meer voelen. Hij is weg... (en mijn CD-drive naar de eeuwige jachtvelden, vrees ik...)

Ik ben na wat pielen met van alles met laptop onder mijn arm naar een camera/pc winkel gerend die hier tegenover zit. Lief, dom en blond naar ze gekeken en mijn blunder uitgelegd (jaja, genant...) en zij hebben ook lopen pielen met pincetten, tangetjes en weet ik veel... maar het is gewoon te klein, te smal, te donker. Je kunt er niet bij :-(

Nu ben ik heel erg gelukkig dat ik mijn foto's van de rest van de dag al van de kaart had gehaald. 

En ik ben blij dat dit stukje Central Park mijn lievelingsstuk is, want ik ga gewoon morgen die route nóg een keer lopen en dit alsnog aan jullie laten zien. Geen straf dus! ;-)
Alleen... de jongen met het bijzondere instrument (soort banjo maar dan hoekiger en elektrisch? Iemand?) zal wel niet meer op die plek zitten....En de eekhoorn zal wel niet nog een keer zo debiel doen...

Nou, een erg lang verhaal voor de eerste dag, ik hoop dat jullie je hier doorheen hebben kunnen worstelen ;-)

Ik ga nog even lekker hangen en dan... slapen!

Tot morgen weer!
Maartje


PS. ik krijg mails gewoon binnen, alleen de webmail wil niet vandaag. Misschien morgen beter, maar als ik niet antwoord, ligt het daar aan!

17 opmerkingen:

  1. ff een technische tip. Schrijf je je blogs soms eerst in word ofzo? Plakken van word in een CMS, gaat bijna altijd mis. Je kan dan beter eerst de tekst naar kladblok/notepad kopieren, en vanuit daar in blogger plakken. Dan neem je de opmaak vanuit je tekstverwerker niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Buenas fotos, seguimos atentos a tus pasos ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat ik je tweets van vandaag zie terugkomen! Haha je twitterde dat je snel naar een computerstore ging! en dat boek in CP ook! Erg grappig!
    Geniet van de mooie plekjes en als je nix te doen hebt, schrijf maar een reisadvies voor als wij er nog eens heen gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Maartje,

    Toen ik deze blog las, WAANDE ik me gewoon in het prachtige NY. Begon me al helemaal in te leven... wat heb jij het fantastisch daar! :) Hoe is het met je SD kaart afgelopen?, nog steeds vast in de CD-la?

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai, leuk om te lezen over je wandeling door de Village. Grappig, ik herkende de voorkant van het huis van de Cosby Show al voordat ik de tekst las... Echt te vele gekeken vroeger geloof ik. ;-)
    En heerlijk ja Battery Park, ookal is het lang geleden, ik kan het me nog herinneren hoe het daar was. Een volgende keer in NYC zal ik er zeker weer heen gaan.

    Oh, ik herkan je frustraties met deze blogsite. ik heb er ook lange tijd op gezeten en altijd gedoe met combi foto's en tekst. Er zit een optie bij om het in HTML te bewerken. Dat hielp mij wel, ik weet niet of jij thuis bent in HTML?

    Nog veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Precies wat Marc zegt: ik zie het helemaal voor je, hoe je door NYC loopt. Hmmm, misschien moet ik voor het najaar dan toch maar eens een weekje gaan boeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Martin: nee, niks van word oid, was gewoon hier getypt. Uiteindelijk in kladblok moeten plakken omdat alles een link werd en ik dat er niet meer uit kreeg. Blijft ellende. Maar was dus schone tekst!

    @allen: leuk dat jullie het leuk vinden om te lezen! Ik wil overigens mijn foto's wel hebben dus ga zeker ook voor mezelf terug maar CP, kans is groot dat mijn kaart beschadigd is door het gepruts. Kaart zit trouwens niet in cd lade, was het maar waar! Helaas zit hij in een cd sleuf. Niks meer van te zien :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk om die foto's te zien! Echt top!
    Geniet ervan daar! Ik heb bij dezen besloten om ook weer heel snel eens naar NY te gaan... ;)
    Groetjes, Maud

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heey Maart,
    Nog maar net in NY en al zoveel gezien. Zijn wel een beetje jaloers, lijkt ons heerlijk om door NY te slenteren. Geniet ervan en wij zijn benieuwd naar je volgende dag.

    x
    Fais en Siep

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje, Maartje zit er bij jou 48 uur in 1 dag? Wat kan jij op één dag meemaken.
    Ik zie je helemaal voor me met dat jurkje. Lachen.
    Vanmorgen voor het douchen je verhaal en foto's al bekeken. Leuk hoor.
    Geniet er maar weer van vandaag. Wij wachten je verhaal weer af.
    Liefs, mama

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, gisteren leek het wel 48 uur, maar ik stond dan ook om 5 uur al op!
    Vandaag even relaxed dagje!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmm, en jij maakt je zorgen om je doorzichtige jurkje met een legging eronder terwijl er mensen met een tuitbeker lopen?! Zonde van je energie! ;):)

    Groets Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, ook maf, de foto waarvan ik het meest NY-wee krijg, is die van de oranje stoeltjes in de metro :-)Wat fijn dat het weer ook zo goed is!
    Als het instrument van de muzikant driehoekig was, was het waarschijnlijk een balalaika. Als het vierkant was, dan waarschijnlijk een soort poor-man's-guitar, gemaakt van een groot blik van het een of ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah, thanks!! Ik weet het niet, het was een vierkant instrument, heel lange hals, maar volgens mij versterkt?
    Hij zat er net niet meer, mss vanmiddag?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Misschien ook nog leuk om te lezen: http://reizenmagazine.waarbenjij.nu/ Een van de schrijvers maakt een reis door de VS, is nu aan de kust van Florida. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik weet precies wat je bedoelt met die eekhoorns! Ik dacht dat ik er ook een foto van had, maar niet precies zo een als jij omschrijft geloof ik. Schattig zijn ze he?

    Via twitter zal ik je nog even wat insider-tips voor NY sturen :-)

    Veel plezier nog daar!

    Groetjes, Welmoed

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je meeschrijft!