Welkom!

Deze blog is gestart om mijn reis door Amerika in 2010 te delen met de mensen om me heen.
Inmiddels ligt de vakantie al ver achter me, maar blog ik zo nu en dan vrolijk door. Deze pagina's vul ik het liefst met fijne verhalen en mooie foto's. Deze blog staat open voor reacties van iedereen, dus voel je vrij!


donderdag 17 november 2011

Hong Kong - dag 4, de dag van de regen

Jazeker, regen. Hoewel het nog steeds erg warm is regende het het grootste deel van de dag en zoals het er nu naar uit ziet blijft dit het doen tot en met zaterdag. Daarna droger en wat koeler. Prima weer op komst dus!

Vandaag ben ik eerst met Rick naar de wijk Mong Kok gegaan met de metro. Mong Kok is de dichtbevolkste regio in de wereld, met 130.000 inwoners per vierkante kilometer! Pfft....
Hier zijn we eerst het hoogste gebouw van Mong Kok ingeweest, een winkelcentrum, om lekker wat te drinken op het terras. We zijn het winkelcentrum nog wat verder doorgelopen. Prachtige opzet, en het kerstseizoen was duidelijk begonnen. Ze kenden wel twee kerstliedjes, die ze om en om draaiden. :-)
Het was vandaag heel warm en benauwd vanwege de regen, en dat merkte je ook gelijk. Plakkerig weer.
Hierna was de Ladies Market open. Op deze markt verkopen ze tassen, kleding, elektronica en vooral veel fake. Van Louis Vuitton tassen tot gympen die met een ander merkje erop gewoon als ander merk ook verkocht worden. Fake fake fake! :-)
Wel heb ik hier een nieuw kabeltje voor mijn iPhone gekocht, omgerekend zo 3,5 euro. Toch leuk!



Buurman leest de krant

Fake? Overigens kunnen ze er in de chique winkelcentra zelf ook wat van. Zou Starbucks dit weten? :-)
(kledingzaak)












Rick moest hierna weg en ik ben zelf verder op pad geweest. Eerst heb ik geluncht in een klein tentje. Ze spraken er geen woord Engels en ik heb van een plaatje op de kaart en met handen en voeten voor mijn drinken, een keuze gemaakt. Rijst met kipfilet-achtig gerecht. Ik werd bij twee mensen aan een formica tafeltje gezet en na een paar minuten stond mijn eten op tafel.

Voor wie mij kent: ik ben een officieus vegetarier en eet zelden vlees, maar als ik vlees eet is het rundvlees of kipfilet. En natuurlijk veel vis.
Een beetje kipfilet vond ik dan ook wel lekker. Maar wat krijg ik? Een bord vol rijst, paksoi (jummie!) en grote brokken kip met bot en vies dik drellerig vel. IEUW!
Nou ja, dat werd dus rijst met paksoi voor mij. Ik at netjes met stokjes, wat me al de hele week best goed afgaat, ik ben nog niet verhongerd tenslotte! Toch kwam mevrouw na een tijdje mes en vork brengen, dus of ik het toch niet snel genoeg deed? Toen ik ze weigerde drukte ze me toch in mijn handen. Ik legde ze naast me neer en at onverstoord verder. En toen sloeg ze ineens om, werd enthousiast en stak twee duimen in de lucht. Leuk!

Eenmaal buiten regende het nog steeds, en niet zo'n beetje ook. Ik wilde graag naar een groot park, en naar een klein parkje waar mensen hun vogels met kooi en al 'uitlaten'. Maar het regende er echt te hard voor. Dus daarom ben ik toch maar weer naar Central gegaan, het nieuwe zakengedeelte. Hier, in de grote shoppingmall, was het gewoon droog tenslotte. Alleen kóm ik hier niet om te winkelen. Echt hoor, je zal hier echt fantastisch kunnen shoppen maar ik wil zo graag de stad zien, dus mij maak je niet blij met een dag verplicht winkelen :-)




Ergens in het enorme winkelcentrum openden ze het kerstseizoen. Om een ijsbaan op de verdieping onder me was het een drukte van jewelste, met enorm veel persfotografen en mensen met foto- en videocamera's. Ik stond achter een balustrade hierboven en vroeg aan de jongen rechts van me wat er toch aan de hand was. Zoals ik gisteren al merkte zeggen mensen ook echt niks als ze geen zin hebben om te praten. Hij bleef recht voor zich uit kijken en doet net of hij me niet hoort. De jongen links van me gelukkig wel. 'Er komt zo een bekendheid', vertelt hij. Geen zanger of filmster maar een televisiebekendheid hier in Hong Kong. Grappig!
En inderdaad, na een presentatie door een juffie in glitterjurk komt de bekende Hong Kongster op. Met een schare aan schattige chinese kerstmeisjes.
Ik klets nog wat met de jongen, hij vraagt waar ik vandaan kom en of het klopt dat wij in Nederland niet zo hard werken (?). En dat ze in Hong Kong harde werkers zijn (dat geloof ik ook echt wel!)




















Overigens kenden ze hier nog twee andere kerstliedjes, ik waande me helemaal in de kerstaflevering van All you need is love!

Uiteindelijk is het nog niet droog, dus ga ik naar huis na nog wat gedronken te hebben.
In de metro word ik aangesproken door een westerse man die me een compliment maakt over mijn camera. Hij is captain bij British Airways en vertelt wat over de stad en over zijn reizen. Leuk!

Dan nog even voor mijn collega's en specifiek Gijs:
Dit zijn hier de steigers, van bamboe! (hier zijn ze ze aan het afbreken)




















De ongevallen houden ze hier per bouwproject bij. Dus zowel het aantal werknemers per periode, als het aantal ongevallen:
















Al met al toch wel een leuk dagje eigenlijk zo!
Morgen regen dus even bedenken wat ik ga doen, maar ik hoorde net aan tafel al het woord massage vallen, dus ik ga me vast vermaken!

15 opmerkingen:

  1. Waar zijn de tijden gebleven dat er wereldwijd gedacht werd dat wij hier op klompen liepen en dat we allemaal blowden. Nu vinden ze ons gewoon lui. :(

    Wat is dat voor rare sticker op de arm van die Televisiester?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha, ja inderdaad!
    En ze heeft een sticker met de naam van het winkelcentrum op haar arm. Soort reclame dat als haar foto's ergens opduiken dat ze dan automatisch het winkelcentrum promoot?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eten met stokjes, geweldig en knap van je. Volgens mij is dat ook goed om af te vallen, want snel eten is er denk ik niet bij.
    Enne.... massage,.... heerlijk. Ik hoop wel voor je dat het niet zo'n kolossale dame is met één tand in haar mond.
    Maar evengoed: geniet ervan.
    Kus, mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, brr.....
    PS. heb je mijn smsje nog gekregen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om weer mee te mogen genieten van je belevenissen. Waan me helemaal in Hongkong sferen.
    Fantastisch dat je het een keer mee mag maken.
    Veel plezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's. vooral van dat schattige meisje met dat rode kerstpakje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kreeg wel een smsje, maar geeft aan: kan bericht hier niet tonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is gek.. zag je wel dat het van mij was? Heb via internet gesmst omdat ik op de een of andere manier ineens niet meer kon smsen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kon wel zien dat het van jou was. Kan je het via de mail proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan niet gewoon mailen, morgen even vanaf de webmail proberen. Wilde alleen even weten hoe het ging :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben nog thuis. Ik hoest alles aan elkaar 'snachts en alles doet me zeer. Moet wel snel opknappen want ik ga zaterdag naar Hilversum en zondag naar ons kleine mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Massages.... massages.... klinkt goed!
    Maar snap dat je baalt van de regen, zo kan je niet uit de stad halen wat erin zit.

    Groetjes Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeeeee 130.000 inwoners per vierkante kilometer? Ik kan me er geen voorstelling van maken geloof ik....

    Ik moest heel erg lachen om je kipbeschrijving, getsiederrie!!! Ik eet niet vegetarisch, maar zo'n kip mochten ze van mij ook houden hoor ;-)

    Leuk, het stokjesverhaal! Bizar, dat ongevallenbord! En geniet van je massage (al zul je het al achter de rug hebben op dit moment ;-) )

    *zwaait nog even gauw naar Werner, leuk jou hier te zien!*

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En WEER een leuk verhaal. Geweldig Maartje, ik leef helemaal mee vanuit mistig en koud kikkerlandje, waar ik uiteraard lui en lamwansigst rondhang #maardatislogisch.
    Dikke smakkerd en VEEL PLEZIER!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je meeschrijft!