Welkom!

Deze blog is gestart om mijn reis door Amerika in 2010 te delen met de mensen om me heen.
Inmiddels ligt de vakantie al ver achter me, maar blog ik zo nu en dan vrolijk door. Deze pagina's vul ik het liefst met fijne verhalen en mooie foto's. Deze blog staat open voor reacties van iedereen, dus voel je vrij!


zondag 17 oktober 2010

De dag van de geschiedenisverhalen die tot leven kwamen

Deze zaterdag buitelde ik pardoes mijn geschiedenis in. Hoe een doodgewoon weekend ineens een verrassende wending kan nemen.

Ik was dit weekend in de Achterhoek, bij A., de zus van mijn vader.
We zouden misschien gaan winkelen in Duitsland, maar aangezien het heerlijk zonnig weer zou worden besloten we er op uit te trekken.
We zouden gaan lopen en fotograferen rond kasteel Vorden. Rondom dit kasteel ligt een mooi landgoed en ook is hier het ‘Knopenlaantje’. Ik kende dit laantje niet, maar al decennia lang is dit laantje een trekpleister voor geliefden. Zij bezegelen hier hun liefde en verbintenis door jonge beukentakken te knopen. A. wist zich van vroeger nog te herinneren dat dit laantje bomvol mooie bomen stond met dikke knopen in hun takken.
Helaas, helaas…. Er is flink gesnoeid en gekapt in dit historische laantje. Maar toch waren er best nog wat knopen te vinden! Extra leuk is het om te horen dat mijn oma als klein meisje schaatste op de gracht rondom het kasteel.


 Knopen









Zouden mijn opa en oma hier ook hebben gelopen vroeger?


(overigens zijn deze foto's het bewijs dat mijn camera het echt aan het begeven is. Rare geblokte stukken zitten er in, en ze zijn vaak onscherp. Het eindresultaat van de regenbui in Savannah, vrees ik...)

Op dit prachtige landgoed ook genoeg paddenstoelen en afgevallen blad te vinden. Herfst in zijn volle glorie!































Zon en weinig regen, zo waren de voorspellingen voor de zaterdag. Maar helaas, in Vorden was het koud en guur. Na een flink uur lopen zijn we in het centrum van Vorden neergestreken voor iets warms. En warm was het, niet alleen de koffie/thee, maar ook het onthaal in hotel Bakker. Leuk detail: mijn opa en oma zijn hier getrouwd en ook is A. bruidsmeisje geweest bij een ander huwelijk in de familie. 
















In Vorden had mijn overgrootvader een bakkerij. Zijn vader kocht in 1870 een pand aan Het Hooge in Vorden voor (maar liefst) 2.500 gulden! In dit pand woonde en werkte de familie.
Bakkerij Scholten in Vorden stond in de wijde omtrek goed bekend. Mijn overgrootvader bakte er Zwanenhalzen. Gebak dat lijkt op soezendeeg, gemaakt volgens geheim recept. En nog steeds als je nu in Vorden over Zwanenhalzen spreekt, weet men waar je het over hebt. Er is nu nog een bakker die ze probeert na te bakken, maar natuurlijk lukt dit nooit echt helemaal.
Ik moet écht een keer in de leer bij de familie, want als dit familierecept niet wordt doorgegeven sterft het misschien gewoon uit en dat zou doodzonde zijn! Wel hebben we bij één bakker die ze probeert te maken een Zwanenhals geproefd. Toch leuk om zo de geschiedenisdag een beetje op te leuken, nietwaar?














Overigens was dit gebak zó bekend dat er zelfs op een goede dag post kwam uit het verre Amerika.
De enveloppe was als volgt geadresseerd: Aan den Bakker van de Zwanenhalzen te Vorden in Holland en bevatte het verzoek om wat Zwanenhalzen op te sturen naar zijn familie in Nederland. Ook schijnt mijn overgrootvader hofleverancier geweest te zijn. Mooie verhalen!

Maar de verhalen werden nóg mooier! Wij liepen in Vorden, en besloten nog even langs het oude pand te lopen waar de bakkerij vroeger stond. Even neuzen…


 Het hele pand. Links was het oude woonhuis, midden was de winkel met een winkeldeur (die er nu niet meer zit), rechts het andere woonhuis. De bakkerij zelf zat aan de achterzijde.
Begin vorige eeuw is de voorzijde opnieuw opgebouwd. De achterzijde is nog de originele eerste boerderij.












Er liep net een vrouw in de tuin die ons zag fotograferen. Tot onze verbazing vroeg ze of we niet even binnen wilden komen.
En daar zaten we dan, op een doodgewone zaterdag, in het huis waar mijn oma is geboren en opgroeide, mijn vader vroeger als kleine jongen nog is geweest en waar alle mooie verhalen ooit zijn ontstaan! Waar de oude foto’s vandaan komen van mijn overgrootvader met een blik beschuitbollen in zijn hand. Waar mijn oma vanwege de drukte óp het dak van het huis zat te leren. Waar de schooljeugd om ‘krummels’ kwam vragen van alle koekjes die er werden gebakken. Heerlijk om dat nu eens te zien waar dit allemaal ooit begon. En om te lopen op precies dezelfde vloer als toen in de winkel!















Boeken kwamen op tafel, foto’s van hen en verhalen van ons. Die middag kwamen er nieuwe verhalen bij. Van de knecht bijvoorbeeld, die zich in de kelder moest verstoppen voor de arbeidsinspectie. Of verhalen over de mooie vondsten van de nieuwe bewoner van het huis die allemaal zo hun verhaal vertelden over de tijd van de bakkerij.

Ook het rechter woonhuis mochten we bekijken. Het deel van de oude boerderij, dat lager ligt dan het 'nieuwe' deel was nog goed te zien! De man die hier woont kocht het zo 40 jaar geleden van mijn overgrootmoeder en wist nog veel meer verhalen te vertellen. Prachtig!
In de tuin, vertelde A., was vroeger een schuilkelder voor de oorlog. A. wist zich nog te herinneren dat de kelder, die je vanuit de tuin kon bereiken, een stoel stond. En ja hoor, ook deze kelder was er gewoon nog. Onder de walnotenboom. Zouden mijn oma en haar broers en zussen hier ook in hebben gespeeld?














Wat zou ik graag een kijkje nemen in het huis van toen. De heerlijke geuren van versgebakken brood opsnuiven. Met mijn overgrootvader meegaan als hij brood rondbracht. Vol trots kijken als men de Zwanenhalzen kwam kopen bij de enige bakker die ze écht goed kon maken. Kijken bij de varkens en andere dieren in de schuur. Mijn oma te zien als klein meisje wetende wat ze later voor een fijne oma zou worden.

Maar helaas, dát zit er niet in. Maar zo dichtbij als ik zaterdag bij mijn geschiedenis kwam kom ik waarschijnlijk nooit meer!




13 opmerkingen:

  1. Beautiful story.
    The swan' neck seems to be delicious!
    Bye =)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het grappig is dat ik wel eens met een collega langs het park in Vorden ben gereden en het verhaal hoordde. Maar jouw foto's geven het bewijs. Overigens een prachtig over jouw overgrootouders en de gastvrijheid van de mensen uit Vorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig zeg!!
    Super byzonder om op zo'n manier de geschiedenis in te kunnen duiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O gaaf Maart. Hans had gisteren al met Anke bijzonder lang aan de telefoon gesproken, maar ja, je kent hem, er wordt weinig doorvertelt, maar nu weet ik wat meer.
    Echt superleuk!

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig Maartje.
    Het zou leuk zijn om er met z'n allen eens te gaan kijken.
    Je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt met mooie foto's. (Ook van de paddestoelen trouwens).
    En waar heb je dat stukje tekst gevonden wat je ons gisteren stuurde?
    Kus, mama

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die tekst kwam ik tegen op Google. Grappig he?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohh, Maart, heb net je blog gelezen.
    GEWELDIG!!!! SUPER!!!!
    Ben nog steeds aan het nagenieten van zaterdag!
    Het is en blijft bijzonder!!
    Liefs, Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Henk-Jan Scholten22 augustus 2011 om 15:41

    Heel erg grappig om via een zoekopdracht 'zwanenhals Vorden' op Google een ver familielid te zien bloggen.
    Misschien leuk om eens informatie uit te wisselen. henk_jan_scholten@hotmail.com.

    Of een DM tje via Twitter.

    Hartelijke groet,

    Henk-Jan Scholten, Dordrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig verhaal ben vanmorgen vanuit zutphen naar vormden gereden om zwanehalsjes bij de bakker op te halen en ze zijn verrukkelijk
    Mijn vraag aan jouw ik ben hobby bakker kun jij mij het recept van zwanehalsjes verklappen
    Al vast een goed uiteinde en een goed begin
    Gr ed.jager

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig verhaal! Niet wetende dat wij al jaren de 'niet originele' zwanenhalsjes eten hebben wij de zwanenhalsjes voor mijn schoonouders vandeweek weer besteld en deze halen wij morgen met veel plezier weer voor ze op. Met nog meer plezier eten wij er met de hele familie zondag van als we allemaal bij hen zijn, een echte traditie voor ons allemaal. Maar nu ik dit weet zou ik heel graag de originele eens proeven, hoe mooi is dit verhaal! Ik zal mijn schoonouders dit prachtige verhaal ook vertellen, mijn schoonmoeder eet ze al sinds haar jeugd. En ik, ik kwam dit tegen, eigenlijk op zoek naar een recept hiervoor om ze binnenkort eens zelf te kunnen maken, maar ik weet nu dat dat niet gaat lukken ;) Ik geniet gewoon verder van jullie familieverhaal ❤
    Fijne jaarwisseling!
    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zat hier in Florida te denken aan Zwanenhalsen uit Vorden. Ik zat namelijk aan Hollands eten te denken, zoals croketten en bitterballen( heb het recept gevonden op Youtube). En zo kwam ik op Zwanenhalzen. In de oorlog waren mijn ouders verhuisd naar Vorden vanwegen de afbraak van hun winkel in DenHaag met verband de Atlantic wall. Gedurende de jaren in Vorden woonden wij in een gedeelte van het huis van Plomp en Raat (matrassen fabriek) op de Zutphense weg. Aan de overkant was het Cafe de Zon. De herberggin was "tante Net" die er voor zorgede dat wij geen honger leden. Na de oorlog gingen mijn ouders terug naar Den Haag, maar elke zomer vakantie mogt ik naar Vorden en logeren bij tante Net. Het waren de mooiste vacanties. Als mijn ouders ook kwamen, gingen wij vaak naar de baker (op de Hoge?) voor zwanenhalzen. Vorden was altijd stil. Als ik in bed lag, hoorde ik alleen de kerk klok. 'Sochtends werd ik wakker gemaakt door de smidse, die al hevi aan het werk was op de hoel van de Zutphense weg en de Smidse straat. Ik ging vaak kijken bij de overweg bij wat nu heet Mispelkampdijk. Daat stone ik uren te wagten om de trein met stoom locomotief te zien. Als ik de kabels vand seinen hoorde, wist ik dat er spoedig een trein zou kome. De kabels naakte een speciaal geluid als de stations chef in station Vorden, een van de control armen verzetten. Ook ging ik vaak kijken op het dorpsplein naar de Gelderse tramweg bussen. Er staat een prachtig exemplaar in het Utrechtse trein museum. Eens ging ik alleen naar Vorden met de trein tot Zutphen. Vandaar met de bus. Mijn Moeder vertelde mij dat ik de bestuurde moest vertellen waar ik heen wilde gaan. Ik zei tegen de bestruurder "ik wil naar cafe de Zon, tante Net". Hij zei "ga maar zitten, ik weet het al. Op youtube heb ik een oude video gevonden van Vorden " lamito 1938 Vorden van toen". Heel aardig om te zien. Vele groeten. Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zie dat ik eneige spel fouten heb gemaakt. Wilde nog even vertellen dat tussen de spoorbaan, overgang Mispelkampdijk en Zutphense weg alleen maar weilanden waren met wat fietspaden er doorheen; prachtig. Ook nog voor liefhebbers van vorden, kijk naar oudvorden.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je meeschrijft!