Welkom!

Deze blog is gestart om mijn reis door Amerika in 2010 te delen met de mensen om me heen.
Inmiddels ligt de vakantie al ver achter me, maar blog ik zo nu en dan vrolijk door. Deze pagina's vul ik het liefst met fijne verhalen en mooie foto's. Deze blog staat open voor reacties van iedereen, dus voel je vrij!


vrijdag 3 juni 2011

Dag 5 - De dag van de kennismaking met het práchtige Essaouira!

Vandaag eindelijk de stoffige Medina van Marrakech uit. Het klinkt ondankbaar en klagerig, maar we waren het echt ontzettend zat. De enorme drukte, de viezigheid, het kabaal, maar vooral de opdringerige en vervelende mensen. Ik begreep vandaag van een vriendin dat Marrakech om dat gedrag bekend staat, en dat de Berbers in het zuiden van Marokko zich schamen voor de manier waarop de mensen in Marrakech om gaan met vrouwen. Goed om te horen, het is dus geen standaard hier.
Overigens bedacht ik me vannacht dat ik het niet voor niets zat was in de Medina. In een grote drukke stad zoek ik altijd rustpunten. (ik heb er een keer over geschreven, maar ik kan het helaas niet vinden) Een park, een haventje, iets waar ik me even kan onttrekken aan de drukte. Met de juiste balans tussen hectiek en rust is een grote stad een heerlijk oord.
Op de een of andere manier kon dat hier niet. Nergens was er écht rust.

Anyway, we zijn dus vertrokken vanmorgen. We waren allebei gaar en op. We hebben een taxi genomen naar het busstation, maar na een goede aanbieding van de taxichauffeur heeft hij ons uiteindelijk gebracht. Hij vertelde geen taxichauffeur te zijn, dus een van ons moest voorin komen zitten, maar het kon ons niet schelen. We zaten allebei stil en niet helemaal lekker in die taxi. Een tripje van een kleine 3 uur. Het was klaar en goed zo!

Onderweg wel wat foto's gemaakt, maar vanaf de achterbank uit een rijdende auto. Dus het is meer een impressie. Onderweg gek genoeg veel politiecontroles, maar waarvoor? We zijn niet aangehouden, dat dan weer niet. Wel hebben we veel gezien weer. Kleine autootjes met stápels matrassen bovenop gebonden. Kuddes geiten los langs de snelweg. Een vrouw die achterop een brommer haar kind eten geeft. Hmmmm...



































Eenmaal hier in Essaouira werden we vanaf de poort van de Medina gehaald door Laure, een Française die hier sinds 9 maanden woonde. Het Riad waar ze ons naar toe bracht is werkelijk schitterend. De hele stad trouwens. Wit, schoon, fris, koeler, heerlijk! Op straat is het ook lekker stil. Geen brommers, geen toeterende mensen (je mag hier met de auto niet eens komen), echt een verademing. En dat hebben we wel 100x tegen elkaar gezegd.
Een mooi dakterras, mooie kamers. Zalig!
Het enige nadeel (voor mij dan als beroerd slaper) is dat de ramen aan de buitenkant liggen bij dit Riad, waardoor het straatgeluid hard de kamer in komt en dat het heel erg licht is. Geen gordijnen op de ramen naar de binnenplaats en opengewerkte luiken die niet sluiten naar buiten. Dat wordt feest! :-)

We hebben vanmiddag een rondje door de stad gedaan, en wat is het hier ongelooflijk mooi! En, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, fris, wit, schoon en zonder stank! Toen we het straatje uit liepen stond er een man bij het hoekje. Daar gaan we weer hoor! Maar... hij zei NIKS! Echt, de mannen zeggen hier (op een enkeling na) niks, sleuren je niet hun winkels is, zeggen goedendag zonder er wat voor terug te willen. Het is on-ge-loof-lijk heerlijk!

Foto's van vanmiddag spreken verder voor zich!










































En het uitzicht op de oude stad met de zee en de meeuwen eromheen is helemaal schitterend....













Deze kan zo een reisgids in, vind ik....







































En deze lijkt erg op het fort in St. Augustine! :-)

































's avonds zijn we door de eigenaresse Laure gewezen op een fantastisch eettentje. Heel klein, bijna als bij mensen thuis, maar hier hebben we heerlijke verse vis gegeten. Vis, rijst, groenten, drinken, voor.... 10 euro alles bij elkaar, en dan zit onze fooi er al bij in. Nou moe!

Ook liet ze ons een marktje zien waar vis verkocht wordt en de vis die je er koopt kun je ter plekke laten bereiden. Geweldig, en zeker iets wat we een van de komende dagen gaan doen!
Maar nu is het klaar. Tot morgen!

4 opmerkingen:

  1. Al je foto's kunnen zo zo problemen een reisgids in... of waar dan ook geplaatst worden.. Echt prachtige foto's.

    Ellen K

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, Marokko is zoveel meer dan de drukte en vervelende mannen in Marrakech! ;-) Veel mensen zijn helaas zo opdringerig, omdat jij de enige manier bent, als toerist, om nog iets te verdienen. Vooral onder jongeren is er een hoge werkloosheid.

    Oh, misschien nog leuk voor straks als excursie vanuit Marrakech: het natuurgebied met watervallen aan de rand van de atlas. Ligt nabij Marrakech. Je kan het ook terug vinden in de reisgids die je van me geleend hebt. En natuurlijk Ait Benhaddou. Enjoy!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat klinkt het allemaal fijn en goed, Maart! Je foto's zijn prachtig en geven een mooi stadje weer. Lekker genieten van de rust en de pracht om je heen.
    Hoe lang blijven jullie hier?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa we kijken even wat we allemaal willen doen nog daar. Nu gaar en brak :-)
    En hier blijven we tot zondag, dan weer terug!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je meeschrijft!