Welkom!

Deze blog is gestart om mijn reis door Amerika in 2010 te delen met de mensen om me heen.
Inmiddels ligt de vakantie al ver achter me, maar blog ik zo nu en dan vrolijk door. Deze pagina's vul ik het liefst met fijne verhalen en mooie foto's. Deze blog staat open voor reacties van iedereen, dus voel je vrij!


zondag 29 juli 2012

Israel dag 14 - de dag van het rondje stadsmuur

Ik had nog zoveel willen doen, en heb te weinig tijd. Zo gaat dat op vakantie.
Op mijn lijstje van niet-gedaan kan ik bijschrijven: de orthodox Joodse wijk (zou ik nu nog kunnen doen, maar dan moet ik in het donker terug) en de Moskee.
Dat laatste vind ik echt jammer, ultra orthodoxen heb ik op zich genoeg gezien, alleen leek de wijk me heel bijzonder, waar de tijd stilgestaan moet hebben.
Voor de Moskee was ik vanmorgen extra vroeg opgestaan, hij is open van 7 uur tot 10 uur ivm Ramadan.
Helaas helaas werd ook vandaag de toegang geweigerd, alle toegangswegen waren afgesloten en ook de brug voor de toeristen was dicht. Morgen weer een kans, maar morgen ga ik weg. Dus die heb ik helaas ook niet gezien. Wel mocht ik vandaag een glimp van dichterbij opvangen van Dome of the Rock. Mooi!

Ik moest trouwens uitkijken merkte ik. Ik zocht dus de Tempelberg (Tempel mount), maar vanwege Dome of the Rock moest ik steeds denken aan Mount Doom. En dus versprak ik me elke keer weer. En dat is best apart, als het leger de straten bewaakt en ik vraag naar Mount Doom :-)

 < bij de klaagmuur


Ik ben nog wel even bij de klaagmuur wezen kijken, opvallend hoeveel orthodoxe Joden er zijn die keurig in zwarte broek lopen, met zwarte lange jas, zwarte hoge hoed, mooie pijpenkrullen en een baard en dan onder dit geheel: zwarte Crocs. Echt waar, ik denk dat de Crocsfabriek draait op deze mensen. Het loopt vast heerlijk, maar het doet toch wel afbreuk aan de mooie outfits hoor!

< drukte van belang. Men in Black! 
< jong geleerd....



































Ik ben naar de Citadel gelopen en daarna wilde ik echt even de hectiek uit. En dus heb ik een kaartje gekocht voor de stadsmuur. Je kunt bij Jaffa Gate omhoog en dan doorlopen tot aan Lions Gate (ongeveer de helft van de stadsmuur). Een enorm leuke wandeling, langs de daken van alle huizen, langs kerken en bengelende kerkklokken, en natuurlijk een schitterend uitzicht op de omgeving. De paadjes zijn smal, de trappetjes steil, het is soms een hele klim, maar onwijs leuk. 
Aan het eind had ik het natuurlijk weer bloedheet en dus ben ik even naar het hotel gegaan. Ookal is het iets koeler dan de afgelopen dagen, 5 kilometer lopen in de brandende zon (31 graden) is toch best wel pittig. Niet qua afstand, wel qua hitte.

 < wandelpaden op de muur
 < Buiten de muur, moderne tram langs oude stad.
 < langs daken
< en daken
< en nog meer daken
< trap op, trap af
< uitzicht op een deel van de Olijfberg en de honderduizenden Joodse graven. Rechts in het midden een touringcar, voor de grootte...











Ik ben even geacclimatiseerd op mijn kamer (en half in slaap gevallen) en toen ben ik weer op pad gegaan. Ik wilde niet de drukke stad in, dus ik ben om de muur heen gelopen naar de andere kant. Bloedheet, maar wel heel mooi. Op naar Zions gate! Deze poort zit nog vol kogelgaten uit de oorlog van 1948. Ooit was net hier buiten de verzamelplaats voor mensen met lepra.
Door deze poort loop je zo de Joodse wijk in. Wat een verĂ¡deming met bijvoorbeeld de Arabische wijk. Hier is het licht, koeler (lijkt wel) en vooral rustig. Ik slenter heerlijk rond via pleintjes en trappetjes. Uiteindelijk kom ik ook bij het uitzichtpunt op de klaagmuur. Ik maak wat overzichtfoto's en plof uiteindelijk op een pleintje neer voor even rust.


 < heerlijk rustig plein in het Jewish Quarter

 < stuk stadsmuur
Uiteindelijk loop ik door de stad terug naar het hotel. Nog eens 5 kilometer, lekker!
Op het moment dat een man, met lange baard, wit gewaad een onvervalste Joey's 'how are you doing' doet weet ik dat het tijd is om naar huis te gaan. :-)
Op naar het koelere Holland. En het schone Holland, want ongelooflijk, wat is dit land vies. En dan vooral zwerfvuil. Overal ligt zooi, plastic, blikjes, tasjes, overal. En dat is zo jammer, want het is een schitterend land.

Eenmaal in het hotel zie ik dat op mijn overzichtsfoto's van de Klaagmuur een hele hoop fotografen staan rechts in het hoekje. Waarom? Daarna zie ik op een nieuwssite dat presidentskandidaat Romney bij de klaagmuur is geweest vandaag en er een briefje heeft ingestopt. Die keer raden wat er rechts van mijn groep fotografen gebeurde of gebeurd moet zijn. Aaaargh!



 < Cardo
< grapjassen! 
< deze dames kom ik 's morgens tegen.  

 < rond de stadsmuur kom ik mooie plekken tegen
< Zions gate, met de kogelgaten

Nu ga ik zo mijn koffer maar eens omkiepen, zooitje! Opnieuw inruimen, alles wat hier moet blijven er uit mikken en dan klaar maken voor morgen. Op naar Tel Aviv!
En dan wordt het een rare dag. Ik denk dat ik 's middags nog even naar het strand ga en even wat probeer te slapen. Ik vlieg dinsdag om 4.30 uur 's morgens, en zal dus na twaalven 's nachts al op pad moeten. Ik ben daarna weer 3.5 uur in Istanbul en vlieg dan door naar Amsterdam. Al met al een reis van 12 (jeemig) uur. Kan wel wat voorslapen gebruiken :-)

Kortom: bijna het einde van deze vakantie. Helaas.....

1 opmerking:

  1. Wat een mooie wandeling heb je gemaakt en ontzettend jammer dat je het Romney-moment gemist hebt! Jee! Dat heb jij weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je meeschrijft!